[Alunperin julkaistu osoitteessa www.kaupunkikanava.fi 30.09.2020] Suomessa ja muualla länsimaissa on ollut viimeiset 10 vuotta meneillään tatuointibuumi, joka tuntuu vain kasvavan. Helsinki Ink -tatuointimessuilla tiivistyvät tämän hetken tyylit ja trendit, ja perehtymättömät pääsevät tutustumaan tatuointien värikkääseen maailmaan.
Nykypäivän Helsingissä tuntuu siltä, että jos on alle 50 vuotta vanha, eikä ole yhtään tatuointia, niin on vähemmistössä. Kaikilla on vähintään pieni tähti nilkassa, sydän korvan takana, tai jokin geometrinen muoto käsivarressa. Ennen puhuttiin paljon siitä, kuinka näkyvät tatuoinnit saattavat vaikeuttaa työnsaantia – nykyään se tuntuu vanhanaikaiselta, eikä asiakaspalvelijan tai virkailijan värikkäitä käsivarsia ihmetellä.
Oli sitten isoja ja räikeitä tai siroja ja hillittyjä, niin tatuointeja näkee yksinkertaisesti enemmän.
Tatuoinnin ottaminen on jo arkista touhua
Helsingin Kaapelitehtaalla lauantai-iltapäivällä on rauhallisen messumainen tunnelma. Suuressa salissa riittää väljyyttä, ihmiset hiljalleen vaeltavat valkoiselta taittopöydältä toiselle. Pöytiä on koristeltu mainoskankailla, työnäytteillä, ja esitteillä.
Se, mikä on poikkeavaa, on äänimaailma: kaiuttimista pauhaa ääniraita, joka on kuin fiftaribileiden ja Tarantino-elokuvien yhteentörmäys, ja sitä alleviivaa tatuointikoneiden jatkuva surina. Koko ajan jotakin kuvaa ikuistetaan jonkun ihmisen iholle.
Messujen tapahtumakoordinaattorin Kimmo Rostin mukaan tämä tatuointibuumi alkoi kunnolla noin 10 vuotta sitten, vaikka buumia oli pedattu jo 90-luvun puolella. Julkkikset, reality-sarjat, ja myöhemmin sosiaaliset mediat levittivät tatuointien hyväksyntää, ja 2010-luvun loppupuolella se oli jo valtavirtaa. Tatuoinnin ottamisen kynnys on madaltunut niin paljon, että Rosti vertaa sitä tukanleikkuuseen.
Vertaus tuntuu osuvalta, sillä vaikka kyseessä on peruuttamaton teko omalle keholle, niin tilanteet näyttävät hyvin arkisilta, suorastaan tylsiltä. Samalla, kun taiteilija nakuttaa kuvaa reiteen, asiakas selailee puhelinta tai katsoo sarjaa tabletilta. Kasvot ovat peruslukemilla kuin jonotustilanteessa. Ei välttämättä arvaisi, että sillä hetkellä on mahdollisesti hyvin henkilökohtainen taideteos muodostumassa sen henkilön iholle. Tai sitten se on vain nätti kuva.
Pinnalliset ja pintaa syvemmät tatuoinnit
Joidenkin mielestä tatuointien valtavirtaistuminen on johtanut siihen, että tatuointeja otetaan useammin esteettisistä kuin merkityksellisistä syistä. Esimerkiksi keravalaista tatuointitaiteilijaa Matzonia harmittaa, että tatuoinnin ottamisen takana on harvemmin tarina tai syvempi merkitys. Hän itse on erikoistunut perinteiseen, japanilaiseen tatuointitekniikkaan teboriin. Hänen mukaansa itämaisissa tatuoinneissa on aina jokin merkitys, vähintään symbolisella tasolla.
Rostilla on samanlainen käsitys tatuointien ottamisen syistä tänä päivänä. Vaikka tatuointeja otetaan edelleen hyvin moninaisista ja hyvinkin henkilökohtaisista syistä, jonkinlainen painon siirtyminen pelkkään estetiikkaan on ollut havaittavissa.
“Nykyään varsinkin naisten keskuudessa, kun niillä on ekstra rahaa, jotkut käyvät kampaajalla, käyvät kynsihoidossa, ja samalla käyvät ottamassa kivan pienen tatskan itelleen. Se on sellaista kaunistautumista,” Rosti toteaa.
Naiset ovat huipulla, nuoret haluavat isompaa ja näyttävämpää
Tatuointibuumi on tuonut esteettisyyteen painottumisen lisäksi muita muutoksia. Tänä päivänä monet tatuointimaailman huippuartisteista ovat naisia. Samat reality-sarjat jotka levittivät tatuointien hyväksyntää yleisesti inspiroivat myös naisia siirtymään alalle. Useat taiteilijat mainitsevat sarjan Los Angelisin tatuointitarinat (eng. LA Ink), jonka tähti oli taiteilija Kat Von D.
Naisten määrä asiakaskunnassa on myös lisääntynyt. Tatuointiartisti Inkku Escobar arvioi, että noin 80% hänen asiakkaista ovat naisia. Escobar itse on ollut luomassa tätä tatuointibuumia, sillä hän aloitti taiteilijan uran kymmenen vuotta sitten.
Naistekijöiden ja -asiakkaiden lisääntymisen lisäksi Escobar on huomannut, että varsinkin nuoret haluavat entistä näyttävämpiä ja isompia tatuointeja. Monet haluavat ensimmäisen tatuoinnin paikalle, jota ei aikaisemmin olisi voinut kuvitellakaan – kaulaan tai kämmenselälle. Escobaria tuntuu hieman huolestuttavan, että tatuointeja ollaan tänä päivänä valmiita ottamaan hyvin kevyin perustein. Hänen studionsa ei esimerkiksi teetä asiakkaan ensimmäistä tatuointia näkyvälle paikalle kehoa.
“Tatuointi on kumminki pysyvä kuva iholla, niin kyllä sille pitäisi antaa hetki aikaa sille ajatukselle,” Escobar sanoo.
Oli mitä tahansa mieltä tatuointien suosion noususta ja sen seurauksista, niin yksi asia on selvä – mielenkiinto kasvaa ja asiakkaita riittää. Iltapäivän syventyessä messuhalliin ilmestyy enemmän ihmisiä ja koneiden surina yltyy. Messut peilaavat suurta kiinnostusta taiteenlajia kohtaan.
“Aukasen kalenterin kerran vuodessa ja buukkaan sen kerralla täyteen,” Escobar toteaa.
Helsinki Ink -kotisivut http://www.helsinki-ink.fi ja Instagram @tatuointimessut.